Liberalernas tankar kring den politiska situationen i Hässleholm

Alliansen har från börjar varit helt enig om att ett samregerande eller samverkan inte var aktuellt med partierna längst ute på höger och vänsterkanten. Istället har vi använt tiden till att diskutera vad som är bäst för Hässleholms kommun och dess invånare.

Dagens situation med tre block kommer att bestå under överskådlig tid. Vi kan inte bortse från detta faktum utan samtliga partier ska som en följd av det ges möjlighet att påverka kommunens utveckling i positiv riktning. Samarbete är enda utvägen när det inte finns en majoritet i kommunfullmäktige. I den uppkomna situationen vill vi utgöra den kraft som tar initiativ till ett utvecklat samarbete.

Av respekt för väljarna menar vi att det parlamentariska läget ska återspeglas i de olika nämndernas ledning genom att ett block tar ordförandeposten och de två övriga vardera en viceordförande. Detta förslag kräver en hög grad av samarbete, något som kommer att gynna verksamheten. Vårt förslag innebär bland annat att,

• Den styrande minoriteten bestående av Socialdemokraterna, Centern, Miljöpartiet och Vänsterpartiet får hälften av alla platser i nämnder och styrelser. Vilket ger ett rejält inflytande.
  • Sverigedemokraterna och Folkets väl får en fjärdedel av platserna.
  • Alliansen får också en fjärdedel. Vilket betyder att alla block får inflytande i förhållande till valresultatet.

Detta innebär såklart att den styrande minoriteten är ärliga när de säger sig vara villiga att ställa sina platser till förfogande och är villiga att samarbeta för Invånarnas bästa. Annars återstår endast extra val som lösning, vilket vi vill undvika av flera anledningar bland annat på grund av den höga kostnaden och att det inte är en garanti för att läget förändras.

Eftersom Alliansen är beredd att styra utifrån den budget, som i god demokratisk anda, är beslutat av fullmäktige föreslår vi att Alliansen tar ordförandeskapet i samtliga nämnder och kommunstyrelsen, däremot anser vi att revisionens ordförande ska gå till största partiet som inte styr.

De 2 övriga blocken tar vardera en vice ordförande, vem som ska vara 1:a eller 2:a får de själva göra upp om.

Förslaget innehåller också en minskad politisk organisation, vi i Alliansen vill minska nämnder och styrelser med 54 ledamöter.

Sammantaget skulle detta ge ett stabilare styre men också att ett utökat samarbete och öppenhet mellan alla blocken. För att beslut ska kunna fattas krävs alltså att minst två block är överens. Kravet på samarbete blir därmed överordnat politisk positionering. Liberalernas önskan inför julen är att detta ska skapa politisk stabilitet till kommunen och återskapa det politiska förtroende i Hässleholm

God jul och ett gott nytt år, med goda liberala nyårslöften.

John Bruun,

gruppledare för Liberalerna i Hässleholms kommun